woensdag, 26 augustus 2020 13:17

Tips en adviezen voor sport in coronatijd

We mogen weer en daar zijn we maar wat blij mee! Maar ‘gewoon’ gaan voetballen is er helaas niet bij dit jaar. Het coronavirus is voorlopig nog niet weg, waardoor veel clubs beginnen aan een onzekere periode. Vanuit de clubs krijgen we veel vragen over het gebruik van de kleed- en doucheruimtes. Hierbij volgen wij ten alle tijden het protocol ‘Verantwoord Sporten’ vanuit het NOC*NSF.

Tips en adviezen

Hieronder hebben we een aantal tips/adviezen voor het veilig en verantwoord gebruik maken van de kleed- en doucheruimtes onder elkaar gezet:

• Probeer zoveel mogelijk de trainingen en wedstrijden te spreiden over de speeldagen en eventueel uit te wijken naar andere dagen.
  • Gebruik ook alternatieve momenten om te trainen en wedstrijden te spelen, zoals de woensdagmiddag voor de pupillen en vrijdagavond voor jeugd/senioren.
  • Maak met de teams afspraken over het aantal spelers dat voor- en na afloop van de wedstrijd tegelijk gebruik maakt van de kleed- en doucheruimte.
  • Maak met de teams afspraken over hoelang spelers voor- en na afloop van de wedstrijd mogen gebruik maken van de kleed- en doucheruimte.
  • Indien mogelijk; maak voor één elftal gebruik van meerdere kleedruimtes.
  • Indien mogelijk; maak na elk teambezoek de kleed- en doucheruimte schoon (richtlijnen geven aan minimaal één keer per dag).
  • Indien mogelijk: laat voetballers omgekleed naar de sportaccommodatie komen en na afloop thuis douchen. Dit kan zeker gelden voor thuisspelende teams.
  • Vraag iedereen (o.a. ouders) om de kleedruimtes niet te betreden wanneer dit niet noodzakelijk is.
  • Vraag iedere speler/scheidsrechter om zelf een bidon/drinkfles voor tijdens de wedstrijd/rust mee te nemen.
  • Vraag leden/bezoekers om privé-eigendommen mee te nemen naar het veld om meer teams kwijt te kunnen in één kleedkamer.
  • Indien nodig bij bijv. slecht weer: creëer een plek waar door de scheidsrechter de spelerspascontrole en het voorbereidende gesprek met de club-assistenten kan plaats vinden.
  • Kijk ook eens op twitter met #Samenvooruit voor voorbeelden en tips van verenigingen, onderaan dit artikel al een aantal voorbeelden.
  • NOC*NSF heeft posters/materialen ontwikkeld om te gebruiken op je sportpark. Dit kan goed helpen om de richtlijnen van jouw club zichtbaar te maken op de accommodatie!

Ook interessant: deze website: https://nocnsf.nl/coronavirus-en-sport